Sådan skaffer du flere varme leads med inbound marketing 

Varme leads er den hellige gral i B2B-verdenen. Salgsafdelingen sukker efter dem og har traditionelt ikke haft meget til overs for de leads, marketing kommer med.

Med det rette forarbejde kan du med inbound marketing levere kvalificerede leads videre i organisationen og ikke mindst bevise dit værd med målbare resultater.

5 enkle, men krævende trin til leadgenerering

1. Lav personas

Hvem vil du tale til, og hvilke udfordringer har de, som du kan hjælpe dem med?

Personas er en hjørnesten i inbound marketing, fordi de hjælper dig med at være hyper relevant for den målgruppe, du gerne vil ramme. 

Læs, hvordan du laver personas.

2. Definér købsrejsen

Hvordan bevæger et lead sig gennem sin beslutningsproces, og hvilke spørgsmål melder sig undervejs?

Når du har kortlagt købsrejsen, kan du både bringe dit eksisterende indhold bedre i spil, og se hvor der skal laves nyt.

Hent en komplet værktøjskasse til personas og købsrejse her

3. Producér indhold, der passer til din personas købsrejse

Enkelt, men svært. Lav virkelig hjælpsomt indhold, som din persona kan bruge i sin hverdag og bliver i stand til at træffe bedre beslutninger på baggrund af.

Hent evt. inspiration her: 3 eksempler på whitepapers, der forbedrer din leadgenerering.

4. Lav lead nurturing flows, som fører leadet gennem købsrejsen

Byg bro til næste fase i købsrejsen med målrettet indhold og servér det for dit lead gennem et mailflow, du bygger op i din marketing automation-platform.

5. Promovér dit indhold og tiltræk trafik

Godt indhold med de rigtige SEO-flueben tiltrækker organisk trafik over tid, men du skal også proaktivt skubbe dit indhold ud via sociale medier og andre kanaler – gerne med et lille annoncebudget bundet om halsen.

Definér det gode lead

Nøglen til en succesfuld leadgenerering er at få salgafdelingen til at tage ejerskab for definitionen af leads – hvordan skal et lead se ud, før salgsafdelingen vil tage imod det med et anerkendende nik?

Der er groft sagt to sider at forholde sig til. For det første leadets profil – titel, virksomhed, brancher, virksomhedsstørrelse og lignende – og for det andet leadets interaktion med dit content. Hvad har leadet set på websitet, downloadet, klikket på osv. 

Uden en forankring og en nedskreven aftale mellem marketing og salg er der dog en overhængende fare for, at marketing genererer leads på livet løs, mens salg bare fortsætter med business as usual.

Det er derfor vigtigt, at I får lavet en såkaldt Service Level Agreement (SLA), som beskriver, hvordan marketing og salg skal arbejde sammen.

Læs hvordan i dette blogindlæg om SLA, og hent en gratis skabelon til din SLA her.

Sådan skaffer du rygende varme leads

27 gennemprøvede tips til effektiv leadgenerering for B2B

DOWNLOAD GUIDEN
Leadgenerering e-bog cover.png

Har du et spørgsmål, du mangler svar på?

Send mig en mail, eller giv mig et kald, så skal jeg svare efter bedste evne.

Brian Stræde
CEO

+45 4042 8781    brian@katkom.dk

Brian  web.png